4 juli 2012

Ekar på Ekrar: Vänersborg - Lilla Edet

Vägen var trevlig, kort och bra. Pappas trampande var imponerande och jag tyckte det var väldans mycket trevligare att cykla med sällskap. Vi kom fram klockan ett redan och har nu spenderat dagen i Lilla Edet. Först lunch på hotellet och sen mot centrum för att hitta en sax åt pappa (han glömde den, cykelkartorna och sin jacka hemma - han brås på mig). Efter att ha pratat med receptionisten på hotellet, några boende i området, och personalen på ICA var det tydligt att alla pratar extreeemt långsamt här i samhället. Jag märkte att både pappa och jag började föreslå svar åt folk eller fylla ut tystnaden med följdfrågor när de tog för lång tid på sig med att svara.

Pappa - Finns det någonstans annanstans man kan köpa en sax här?
ICA-personal - ... Tja ... (tystnad)
Pappa - Alltså någon annan affär?
ICA-personal - ... Kanske ... (paus) ... jag vet inte ... Elkedjan kanske.
Pappa - Hur hittar man dit?
ICA-personal - (tystnad)
Pappa - ... Är det nära?
ICA-personal - ... Det är ... ditåt (pekar med armen) ... åt det hållet.
Jag - Är det ut på gatan med affärerna?
ICA-personal - (tystnad)
Pappa - Är det förbi Systembolaget?
ICA-personal - ...Tja ... ja. Det är förbi en täpp och sen ser man den.
Pappa - Är det långt dit?
ICA-personal - Tja ...
Pappa - Fem minuter?
ICA-personal - ... Kanske tio.

Det är lite som en skräckfilm. Det ser ut som Sverige och folk pratar svenska, men samtalen förs i slowmotion så något är fundamentalt fel liksom. Det blev ännu läskigare när jag upptäckte att de inte säljer några böcker i hotellets receptions-affärs-bensinmacks-kiosk. Receptionisten såg helt förvirrad ut när jag frågade, som om hon inte förstod vad jag skulle med en bok till. De hade en hel hylla full med porrtidningar dock.

3 kommentarer:

  1. De kanske pratar whale? Jag tycker i alla fall du kan testa det om du åker dit igen någon gång.

    SvaraRadera
  2. Det ska jag lätt prova nästa gång!

    SvaraRadera
  3. Jag ville också gärna kommentera det här men jag fann inte de rätta orden. Jag har förstummats tror jag, av kärlek till det här inlägget.

    SvaraRadera