10 juli 2012

Varberg - Laholm

Laholm är Sveriges trevligaste stad. Det måste den vara. Jag kom hit ikväll efter en ganska lång, regnig cykling och klev in på Stadshotellet som ägs av min gamla kursare Josefins pappa - Gunnar. Hotellet är riktigt coolt. Rummen är renoverade så att de ser ut som olika tidsepoker, från att hotellet öppnade för mer än 100 år sedan och fram till idag. Jag har bara sett rummen på bild, men även de allmänna utrymmena är inredda i olika stil. Jag sitter i en soffgrupp och dricker kaffe just nu och känner mig som om jag levde på 40-talet. Om det inte vore för laptopen jag har i knät dårå. Det är väldigt hemtrevlig och väldigt, väldigt snyggt.

Jag hade i alla fall fått det fantastiska erbjudandet att bo här gratis om det fanns något ledigt rum. Det visade sig att de hade fått full beläggning, men Gunnar hade då ställt i ordning mitt sovrum i en "skrubb". Den ligger bakom matsalen och är en stor sal med vackra tapeter, trägolv och jättefönster ut mot torget. Jag har fått en egen nyckel till personalutrymmen så att jag kan komma och gå som jag vill. I morgon bitti ska jag äta en rejäl frukost här på hotellet enligt Gunnars instruktion, en frukost som jag absolut inte får betala för.

Efter att ha duschat och bytt om till normala kläder gick jag ut för att hitta något att äta. Thairestaurangen på torget utanför stängde vid nio men jag chansade och gick in 20:55. Det var inga problem tyckte de. Jag var ju där innan 21. Servitören var ovanligt trevlig, omtänksam och allmänt bra och maten var ovanligt god, billig och allmänt bra.

Laholm alltså. Trevligt som få.

2 kommentarer:

  1. Haha, vad grymt!! Här i NYC verkar de tänka likadant. Jag ringde till ett Thaiställe här om kvällen kl. 21:55, fem minuter innan de stängde och undrade om jag kunde beställa hem mat. Det kunde jag. Den var också väldigt god och billig. Thaimat och Laholm FTW!

    SvaraRadera