28 juni 2012

Transtrand

Det är första gånger jag är hos Henrik i Transtrand och det är himla trevligt här. Det är verkligen ute på landet. Vi åkte en sväng i trakterna igår kväll och jag fick se hela Sälenområdet sommarstängt. Det var en konstig känsla att se alla pittoreska små torg, butiker och stugor helt folktomma. Backarna såg liksom trasiga ut utan snö och man fick känslan att allt bara hade övergetts plötsligt, med sittliftarna hängande i linorna och alla skyltar hängande utanför stängda restauranger och affärer. Man insåg vilken otroligt stor industri vintersporten är i området och hur många människor som måste jobba med det varje år. Också en häftig känsla att vara så högt upp i bergen. Det var riktigt kallt att gå ur bilen trots att solen inte hade gått ner.

Idag har jag burit ved och hjälpt till att få båten i sjön. Det blir liksom en kul grej att göra sånt när man kommer från stan. Jag har stor respekt för Henriks föräldrar som tar hand om huset resten av året själva, med allt som måste fixas varje dag. Jag tror inte mina ynka vedklabbar räcker resten av året liksom, det krävs nog några hundra lass till för att ha tillräcklig värme i vinter.

I morgon blir det cykling igen. Jag ska till Värnäs camping där jag förhoppningsvis får ett rum så att jag slipper tälta i regnet. Efteråt kanske jag tar väg 62 ner mot Karlstad istället för 45:an mot Grums. Jag bestämmer mig ikväll. Nästa hållpunkt är i alla fall Tisselskog utanför Åmål om några dagar. Där får jag sova hos en föredetta kursare, och jag ser redan mycket fram emot att komma fram till nästa bekanta ansikte!

3 kommentarer:

  1. Haha, jag är ju sämst på Sveriges geografi och var tvungen att slå upp Åmål. I min värld låg det typ i Göteborg, vilket kändes som en lång sträcka från Dalarna. Men inser nu att det ligger inte ligger riktigt så långt bort. Du kommer ju vara grym på Svenska småorter efter den här cyklingen. Tjing pax för att vara på ditt lag nästa gång vi leker den dära bil-leken, där man ska komma på städer som börjar på sista bokstaven i förra ordet. Ja du vet...

    SvaraRadera
  2. Alltså tjing pax för att vara i mitt lag också! Jag kan så jävla många städer/byar/orter i Sverige nu alltså!

    SvaraRadera
  3. Då vill jag också vara på ert lag. Och fan vad fint att du har fått se Henriks barndomshem! Jag är mycket avundsjuk och önskar vi kunde åka dit alla tre någon gång.

    SvaraRadera