29 juni 2012

Transtrand - Stöllet (eller Varning för Varnäs camping)

Idag regnade det precis hela dagen och jag var genomblöt när jag kom fram till nattens sovplats. Jag lyckades få tag på Värnäs Camping i morse för att boka ett rum då jag insett att det skulle regna hela natten. Jag skulle frysa ihjäl i ett tält. I alla fall, efter regn och kyla såg jag fram emot att få komma inomhus och ta en varm dusch. Rummet visade sig vara en liten stuga på 6, 7 kvadrat. Mysigt kan man tycka, men inte den här stugan. Fönstret går inte att öppna och den mögliga gardinen är fastklämd, så den går inte riktigt att dra för fönstret. Det finns ingen värme i stugan så just nu sitter jag med trippla tröjor under en trasig filt och fryser lite. Den trasiga filten förresten, den ska tydligen fungera som täcke (Jag älskar min nya sovsäck). Det hänger en lapp på insidan av dörren där det mycket detaljerat står hur man ska städa rummet efter sig för att slippa straffavgift, bland annat ska man gå bort till andra sidan campingen och hämta en hink med varmvatten och en mopp för att skura golvet innan man åker. Annars blir det straffavgift, aja baja. Servicehusets kök en minut från stugan är så litet att man inte riktigt känner sig bekväm med att stå där samtidigt som någon annan - under tiden jag värmde min fiskgratäng kom ett par och frågade om det var okej om de kom in i köket medan jag var där varefter vi liksom strök oss mot väggarna för att inte gå på varandra. I köket, där micron är ut funktion och luckhandtagen är trasiga. Det är dock viktigt att man diskar efter sig! Bredvid köket finns toaletterna och duschen. Och det är den som får mig att verkligen ogilla det här stället. De TAR BETALT för duschar. 5 kronor för 3 minuter. Jag var tvungen att gå och fråga om det verkligen inte ingick i priset för stugan, men nej, det gjorde det inte. Trots att stugan kostar 260 kronor. Tvåhundrasextio kronor! Det är det dyraste jag har hört talas om under den här resan. Och då ingår inte dusch. Skäms Värnäs camping, skäms.

5 kommentarer:

  1. Hämnas genom att inte moppa golvet! Eller moppa det i kallvatten! Hämnd ljuva hämnd...

    SvaraRadera
  2. Jag kanske ska ... låta bli att skaka sängkläderna också!

    SvaraRadera
  3. Ville bara berätta att du befinner dig i närheten av platsen för en gammal tramsig anekdot. Under andra världskriget var det svenskt kavalleri nära norska gränsen i Värmland. Då man behövde ställa undan ett sto som behövde vila sig någonstans, gavs den berömda ordern:
    "Ställ'et i stallet i Stöllet i stället!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte nästan också på det faktiskt! Fast jag har bara hört den förenklade barn-skämts-versionen:
      - Vad kan man säga till någon som lägger paraplyet på golvet?
      - Ställ'et i stället i stället!
      Man skulle kunna göra det hela ännu tramsigare och tänka sig att någon lägger det blöta paraplyet på golvet och det finns bara ett paraplyställ i hela Värmland, just i stallet i Stöllet. "Ställ'et i stället i stallet i Stöllet i stället!"

      Radera
  4. Fy fan, låter som ett fruktansvärt dygn. Regn hela dagen, landa på Värnäs Camping och betala pengar för att bli ytterligare blöt? Har de ingen skam i kroppen? Letade febrilt på varnascamping.se efter bilder inifrån 6 m²-stugan, men som av en händelse måste de "glömt" att lägga ut dessa... Eller så fick man kanske inte plats med en kamera inne i stugan. Hoppas besöket i Sunne blir bättre!

    SvaraRadera