12 juni 2012

Stockholm - Luleå

Dagen började stressigt. Det tog ett jävla tag att få cykel i bitar och ett ännu jävligare tag att få ner den i kartongen, men jag hann! Väl framme i Luleå började arbetet med att sätta ihop den igen. Jag var nervös genom hela bygget och fick göra om massa saker för att typ en stång hamnade utanpå en annan stång när den skulle vara innanför, eller kedjan hade lossnat från den där grejen som kedjor sitter på och allting gick sjukt långsamt för att jag inte ville missa nåt. När jag till slut fått ihop allt skulle jag fylla däcken med luft och upptäckte då att framhjulets ventil läckte. Då hade jag redan hållit på i ett par timmar. Jag ringde ... Gamla Stans Cykel! Och Yoki rådde mig att fippla lite med gummibiten i ventilen. Fipplandet hjälpte inte så jag fick grov ångest och började fundera på hur många dagar extra det skulle ta att laga cykeln på en cykelbutik och på hur deppigt det var att jag inte ens börjat cykla innan jag fick problem. Då insåg jag att jag kunde byta slang! Det är som i ett TV spel när man har fått en ny skill och precis efteråt råkar få användning av den nya skillen. Jag kände mig som en superhjälte och bytte slang. Efter ett ägg, ett äpple och lite jobbande cyklade jag därefter in till Luleås cykelbutik för inköp av nya slangar. De var för övrigt inte alls lika hjälpsamma som ... Gamla Stans Cykel! Men ganska trevliga.

Nu gnisslar cykeln på ett konstigt vis men jag fick till slut hem dem till värdarna för natten. De heter Kerstin och Boris och de lagar god mat, de har en vacker trädgård och de är underbara på alla vis. Jag sitter i en mjuk säng och skriver det här. Snart ska jag packa väskorna inför morgondagen, kolla jobbmail en sista gång och sen sova. Djupt.




6 kommentarer:

  1. Kul att du är igång nu. Det ska bli skitkul att följa detta och efter som jag inte kan hjälpa till med sovplats så kanske jag kan hjälpa till på annat vis? Folk säger att jag är ganska pedagogisk och jag vet med mig att jag gillar att mecka. Därför tänkte jag att det kanske kan vara bra med en jourhavande telefonmekaniker om du får tekniska problem när Gamla stans cykel har "viktigare" saker för sig. Du får fråga Jojo om numret då jag inte vill skriva det här.
    På vilket sätt gnisslar hojen? Låter det som gummi mot metall så borde det vara nåt av däcken som gnider lite mot ramen. Om det är mer ett metalliskt gnissel så kan det vara kedjan som blivit för hårt spänd alt för dåligt smord.
    Nästa gång du får problem med ventilen så kan du prova att ta den fungerande ventilen från den nya slangen så slipper du byta hela slangen :)
    Lycka till och ha så kul på vägarna nu!

    /Robin (Krulltott/Brillorm)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Robin, jag tänker ta dig på allvar och be Johanna om ditt nummer. Jag kommer behöva din hjälp och du är nu ett geni i mina ögon för att ha diagnostiserat gnisslet rätt på första försöket. Det var just däcket som gick mot ramen och jag är grymt besviken över att inte undersökt detta själv innan jag bad cykelbutiken i Luleå om hjälp i morse (igen). Ungefär lika besviken är jag över att inte ha tänkt på ventilen själv. Men nu har jag en ny fin slang i framhjulet i alla fall!

      Radera
  2. Norrland ser ju ut som vilken del av Sverige som helst! Var är alla samer och renar?? Märkte att jag har samma exotiska fördommar om Norrland som folk i andra länder har om Sverige. OCH VAR ÄR MYGGEN???

    SvaraRadera
  3. Hej Sara!
    Vinnarattityd att göra den här resan! Snart kommer det kännas som att du aldrig gjort något annat än gubbcyklat!
    Hur har det gått med psykeln? Har den hållt ihop?
    Tråkigt att jag inte har fler kompisar så jag kan fixa boplats till dig, men gud vad många ställen du hittat att sova på!
    Victor hälsar "ganbatte!" (=kämpa på!) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan hälsa tillbaka "Pollo del diablo" (= tack, jag ska göra mitt bästa!)

      Radera