13 juni 2012

Luleå - Piteå

Första riktiga cykeldagen. Det blev en kort sträcka idag, bara 6 mil eller så. Fick hjälp med cykelgnisslet i morse av cykelbutiken i Luleå, sen snurrade jag runt ett tag i staden och så ut på vägen. Första delen var riktigt trevlig. Det var en gammal landsväg som gick parallellt med motorvägen och bestod av asfalt, grus eller jord alternerat. Efter första milen ungefär blev det tyvärr mycket tråkigare för då blev man tvungen att cykla på E4:an nästan hela vägen till Piteå förutom korta partier på småvägar här och där. Jag ska snart kolla upp cykelvägar inför morgondagen och jag hoppas det ser bättre ut då.
Ett gammalt uttryck från Luleå som lyder "He ba fjask på F21". Betyder "Må lyckan stå dig bi på färden".
På vägen mellan Luleå och Piteå hittade jag denna naturstig (som det står på skylten). Jag vågade inte gå ut på den för det ser ut som att ett elstängsel spärrar av.  Eller? Jag har ingen aning om hur ett elstängsel ser ut, jag kommer från Stockholm.
Här i Piteå har jag checkat in hos Tomas, en kompis till Boris (från Luleå, ni vet). Tomas äger Västra Kajen Camping och Gästhamn som bland annat består av sjöbodar från 1700-talet som är omgjorda till värsta lyxstugorna. Jag bor i en som ligger precis vid vattnet med två rum i. Det kan vara det snyggaste stället jag någonsin sovit på. Ni vet, spotlights på coola ställen, gamla bevarade trästockar i taket, designade detaljer, såna grejer. Jag är ju skitdålig på att ta kort, men ni får tänka er lite bättre ljus, kanske suddigt fokus på vissa grejer, kanske en blomma eller nåt på bordet. Fint va?

6 kommentarer:

  1. Ser Luleå och Piteå likadana ut? Svara ärligt.

    SvaraRadera
  2. För övrigt hävdar din google tracker att du är i en sjö nu. Eller kan det vara Pite älv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Asså Luleå är mer industri, och Piteå är mer turistort. Men det är baserat på mina genomfarter, jag har ju inte utforskat städerna. Min Google tracker har väl en felmarginal på 33 meter? I så fall har den rätt. Jag ligger nämligen 60 meter ut i Pite älv och trampar vatten i natt. För övrigt är det ljust ute. Som en molnig sommardag typ. Helt sjukt.

      Radera
  3. Alltså jag dör! Det är natur! På riktigt! Fan alltså.

    SvaraRadera
  4. Vad jag ville säga egentligen var att jag är avundsjuk men liksom du är också jag Stockholmare och jag har lite svårt att uttrycka mig ordentligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men asså jag vet! Det är typ skog och sånt! Helt galet.

      Radera