17 juni 2013

Om Skeppshults överlägsenhet och konsten att byta däck

Storyn om mina hjul:

När jag byggde ihop cykeln efter flygturen till Umeå lyckades jag inte få in luft i däcken. Jag trodde att pumpen var trasig - liksom förra året - och promenerade en halvmil till närmsta bensinmack. Där insåg jag att jag bara inte hade förstått hur de nya coola ventilerna fungerade. Med luft i däcken rullade jag till slut vidare till middagen hos Frida.

Andra dagen av min cykling hamnade jag på en helvetisk grusväg i en mil. Jag försökte cykla ändå och det här smala coola moderna hjulet på min cykel gillade inte det, släppte ut all luft och tvingade mig att byta slang mitt på vägen, bland Norrlands mygg. Jag har en liten handpump med mig men det är nästan omöjligt att pumpa däcken maximalt med den. Det är enormt mycket enklare att pumpa på bensinmackar, med automatpump. Alltså stannade jag sen vid första bästa bensinmack men det visade sig att deras luftpump inte funkar på mina coola moderna ventiler. Vid nästa bensinmack gjordes samma upptäckt igen. Och nästa. Och nästa. Till slut hittade jag en OKQ8 med en kunnig chef som hade en nippel för att göra mackens luftpump kompatibel med mina moderna ventiler. Tyvärr var deras pump lite skev så vi fick inte in så mycket luft som jag ville ha, men fullt tillräckligt.

De senaste dagarna på Alnö har jag gjort allt utom att tänka på cykling. Därför glömde jag också bort att jag borde kolla vad som var fel med den där slangen som gick sönder på grusvägen.

I morse gav jag mig av från huset på Alnö mot Anna i Hudiksvall. Efter några kilometer dök en Statoil upp och jag stannade för att pumpa däcken maximalt innan 14-milscyklingen. Macken hade nån insats för cykelventiler men tyvärr funkade den inte på mina nya coola moderna ventiler. Gubben i verkstaden bredvid macken blev väldigt engagerad i mitt problem och började undersöka om han inte skulle kunna tillverka en insats lite snabbt (?!). Efter mycket fippel hade jag två trasiga ventiler. Jag vet faktiskt inte om det var hans förtjänst eller om det var min brutala hantering från tidigare som orsakade det. Oavsett anledning kunde jag inte cykla utan luft i däcken. Närmsta köpa-slang-ställe låg en halvmil bort och vid det här laget hade klockan hunnit bli för mycket för att jag skulle hinna gå dit, köpa nya slangar, byta däck och cykla till Hudiksvall i rimlig tid.

Jag har spenderat ytterligare en dag med Fredrik, mamma Maggan och pappa Curt på Alnö. I eftermiddags åkte vi och köpte nya slangar och sen bytte jag båda däcken. Den gamla slangen som jag bytte på grusvägen  visade sig ha trasig ventil. Tre slangar fick alltså slängas med trasiga ventiler och de två slangarna jag köpte idag sitter nu på cykeln. Eftersom jag verkligen vill ha en dag i Bollnäs med släkten kommer jag åka buss eller tåg dit i morgon. Jag ska köpa på mig några nya slangar så fort jag kan.

Förra året cyklade jag 222 mil. Jag fick 1 punka.

10 kommentarer:

  1. Asså! Jävla moderna ventiler (fast de är säkert bra när de funkar).

    SvaraRadera
  2. Hör av dig om du behöver en insats!
    mmB

    SvaraRadera
  3. Inser att jag borde förtydliga att förra årets cykel var en Skeppshult. Årets är inte det. Skeppshult = bra.

    SvaraRadera
  4. Racerventiler? :)

    /Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp. Vad är det för jävla skit egentligen?!
      /Sickan

      Radera
  5. Vilket jävla skräp! Hatar när såna där saker händer. En positiv bieffekt av allt skit är ju att din blogg blir fylld av fantastiska berättelser som det är sjukt roligt att läsa. Du skriver ju rätt bra, s'att...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ralle! Glad jag blir!
      /Sickan

      Radera
  6. Men fy för den lede! Det var bättre förr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte att Du står ut med allt elände (mygg, grusvägar,trasiga slangar och ventiler.)Hälsa nu Barbro i Bollnäs. Vi hör av varann lite längre fram, när Du mera exakt vet när Du ankommer Skåne, så får vi se om vi kan träffas i t ex Malmö och ev resa över till Köpenhamn, innan jag åker upp till min kompis och hans fru i Båstadtrakten några dagar. Cykling blir för mig denna gång, på sin höjd, i Malmö eller Köpenhamn. Backar och mil på mil har på ett år blivit för mkt för min kondis. Tyvärr.

      Pappa

      Radera
  7. Gah! Är det Microsoft-ventiler?

    /VirreGarre

    SvaraRadera