19 juni 2013

Bollnäs

Förra året när jag cyklade förbi Bollnäs hann jag bara stanna en natt. Den här gången har jag en hel dag på mig att träffa alla släktingar men jag inser att det inte riktigt är tillräckligt. Min mormor bor här på somrarna och jag har egentligen aldrig träffat hennes sida av släkten tidigare så idag har det varit fullt upp.

Jag bor hos Gittan och Hasse i deras fina hus i ett eget rum. Idag började dagen med frukost och kaffe på altanen och sen kom mormor och hämtade mig. Först gjorde vi ett par ärenden och sen bar det av till en hantverksgård för att insupa Bollnäsandan. Efter våffla och kaffe på gården besökte vi Greta, matriarken i familjen. Efter kaffe och hembakt drog vi vidare till torpet, alltså mormors stuga på landet. Efter en inspektion av huset tog vi en sväng förbi Charlie med fru Maud. Sen gjorde vi ett mellanstopp hos mormor för mat och så åkte vi ut på landet igen för att titta på Charlies sommarhus. På vägen tillbaka åkte vi förbi Bert-Åkes hus men han verkar inte vara hemma (det är ju så exotiskt det här med att man tydligen bara åker förbi folk utan att ringa innan!). Nu har jag precis kommit hem igen och jag är lite överväldigad men väldigt glad över att ha fått träffa så många. Lasse träffade vi när han kom förbi Gittan och Hasse igår kväll. Senare ikväll kanske jag ska äta middag med någon eller några av släktingarna, och så ska vi göra ett nytt försök med Bert-Åke.

Jag ska försöka vila en stund nu. Både igår och idag har jag varit orimligt trött. Jag har inte cyklat på massor av dagar så jag kan inte skylla på det. Förutom tröttheten har jag varit lite så där extra allergisk och tabletterna verkar inte funka lika bra som vanligt så näsan kliar, ögonen är svullna och jag nyser hela tiden. Dessutom har jag en konstig smärta över ena örat. Stundvis undrar jag om jag håller på att bli sjuk men det verkar inte bryta ut i så fall. Hoppas det går över snart.

3 kommentarer:

  1. Du nämnde tidigare din ökända stenallergi, är det den som gör sig påmind i form av smärta på ena örat? Har du fått en sten väldigt snabbt på örat nyligen? Jag brukar få allergiska utslag i form av bulor av just stenar, och antihistaminer hjälper ingenting där.
    Däremot kan antihistaminer göra en trött, så om du knaprat mycket sånt kanske det kan spela in i din plötsliga trötthet...? (<-- mest omotiverade tre punkter/frågetecken hittills tror jag, men jag låter det stå).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har intressanta hypoteser och antagligen stämmer delar av dem. Öronsmärtan berodde dock antagligen inte på stenallergi utan troligtvis på typ en finne i örongången eller nåt. Den har släppt nu i alla fall. Smärtan alltså. Men förresten, jag kanske är allergisk mot finnar också? Det verkar rimligt.

      Radera
  2. Det låter som sagokaraktärer du är ute och träffar!
    Hoppas du blir piggare snart!

    SvaraRadera